Waar Rook Is: Drieënhalf uur verder zonder bruikbare take

Onder leiding van cultuurcoach en regisseur Dieuwertje Stienstra maken leerlingen van vier Altra Colleges (Centrum, Zuidoost, Arkin en School2Care Amsterdam) de fictiefilm ‘Waar Rook Is’. De opnames zijn momenteel in volle gang en die zijn soms net zo uitdagend als hartverwarmend. Dieuwertje neemt ons wekelijks mee in haar ervaringen tijdens de draaidagen, tot de 'grande première'.

Week 4: 'Stilte voor opname!'

Bij aankomst is het opvallend rustig. Het is toetsweek, maar met ons is afgesproken dat de leerlingen van het filmproject eerst met ons zullen meedoen en daarna pas hun toets hoeven te maken. 

Bij gebrek aan een vrij lokaal om ons te installeren, krijgen we onverwachts het kantoor van de directeur tot onze beschikking. We prepareren de apparatuur en zijn klaar om te draaien, als we horen dat de leerlingen toch eerst een toets gaan maken. Het duurt een lesuur. Daarna kom ik de leerlingen ophalen, maar duurt het toch nog een lesuur. Wij besluiten alvast op te bouwen in de gymzaal, waar we straks een scène filmen. Na het tweede uur is het pauze. En na de pauze wordt er lesgegeven in de gymzaal. Dit komt door een aangepast rooster waar wij niet van op de hoogte zijn. 

Geen probleem, we verdelen de gymzaal in twee. Aan de ene kant wordt er gebasketbald en aan de andere kant mag er gefilmd worden. Hoe dit straks in zijn werk gaat met rondvliegende ballen, onverzekerde apparatuur, leerlingen van verschillende klassen en een crew die in deze chaos overeind probeert te blijven, moet dan maar blijken. 

Iedereen staat op hun beginpositie: N. chillt op een dikke mat, D. staat ervoor en maakt zich klaar om een worp in de basket te doen, E. staat in de gang te wachten om naar binnen te gaan en A. loopt een halve cirkel om vervolgens een salto te maken en veilig op de mat te landen. Die salto, dat was zijn eigen toevoeging. Anders is het saai. 

Daar gaan we dan. Stilte voor opname. Er wordt nog gebasketbald aan de andere kant. Ik loop erheen. Zij beloven stil te zijn tot de ‘cut’. Ik loop terug. Stilte voor opname. Camera draait. Geluid loopt. Waar is A.? N. roept vanaf de mat dat hij naar het toilet is. Er wordt weer gebasketbald. Camera en geluid uit. A. komt terug. Ik loop weer naar de andere kant. Ballen worden vastgehouden. Iedereen op positie. Stilte voor opname. Camera draait. Geluid loopt. Actie! 

E. loopt naar binnen. D. gooit een bal in de basket. A. maakt een salto. En dan zou N. naar E. lopen om hem te begroeten. Maar hij verliest zich in zijn telefoon en vergeet zijn cue. Cut! Er wordt gebasketbald. E. en N. nemen de scène nog een keer door, terwijl A. aangeeft geen salto meer te willen doen. D. biedt zich snel aan als vervanger. A. bedenkt zich en wil toch wel een salto doen. D. wil ook een salto doen. Zij mogen allebei een salto doen. Als zij maar beloven dit voor de resterende takes vol te houden. 

We zijn twee uur verder en we hebben er een halve take op zitten. De tijd tikt. Iedereen op positie. Stilte voor opname. Camera draait. Geluid loopt. Actie! Er wordt doorheen gepraat. Door docenten aan de andere kant. Cut. Er wordt gebasketbald. De acteurs lopen nu ook over naar de andere kant om een paar worpen te doen. Beginpositie en actie! E. loopt via de gang de gymzaal binnen. Salto, salto. N. moet E. nu begroeten, maar N. is weg. Cut! Er wordt niet gebasketbald, maar één voor één worden de leerlingen meegenomen om ondervraagd en gefouilleerd te worden. Tijdens het basketbal-intermezzo is er een zakje met een kleine hoeveelheid van een bepaalde plant op de grond gevallen. 

We proberen het gewoon weer alsof het de eerste keer is, ook al zijn we drieënhalf uur verder, zonder bruikbare take. De structuur van het filmen moet weer opgepakt worden en zo ook de energie van de leerlingen.

Geconcentreerd bezig zijn, in een ruimte die echoot en uitnodigt om je vrij te bewegen, is de grootste uitdaging. Na de take wordt er meteen weer gebasketbald - het enige constante deze ochtend - waarna de cameraman serieus zegt: ‘Het zou beter zijn als we een paar takes achter elkaar kunnen draaien, zonder steeds te stoppen.’ 

***

Eerdere weekverslagen gemist? Lees ze hier terug: Week 1: 'Ik acteer niet, ik improviseer gewoon' Week 2: 'Draaien we?'
Week 3: 'Broer, het is jouw moment, dan moet je die pakken!'